Wednesday, September 4, 2013

Perbezaan Antara Pendakwah Dengan Ahli Politik Yang Tiada Semangat Dakwah

Pendakwah :

Mereka akan menegur dan mengkritik orang politik yang melakukan kesalahan dan kezaliman kerana mereka marah kerana ALLAH S.W.T, kerana dia tahu apa yang pemerintah lakukan itu menyalahi syara’. Mereka akan tegas dengan kritikan yang mereka lakukan.

Tapi sekiranya mereka melihat orang politik melakukan kebaikkan dan kebajikan mereka akan berasa gembira kerana mereka membuat kebaikkan. Mereka merasa bersyukur kerana ahli politik itu ingin juga berbuat baik.
foto daripada obrolanpolitik.blogspot.com

berbeza dengan Ahli politik ;

Ahli Politik Yang Tidak Ada Semangat Dakwah :

Mereka akan gembira sekiranya musuh politik mereka membuat kesilapan kerana mereka ada hujah untuk menghentam musuh politik mereka.  Malah mereka akan merasa seronok dengan kesilapan yang dilakukan oleh musuh politik mereka

Dan sekiranya mereka lihat, musuh politik mereka buat benda baik, mereka akan merasa tergugat dan akan mempersoal dan mempertikai kebaikan yang dilakukan oleh musuh politik mereka.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Kesimpulannya ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jadi kalau kita nak tahu hati kita ni pendakwah atau ahli politik yang tidak ada nilai, kita tengok pada situasi ini;

 sekirnya kita tengok musuh politik kita buat salah, kita seronok ke kecewa. Kalau kita kata kecewa sedangkan kita rasa seronok dengan kesalahan itu kerana kita ada ‘point’ untuk hentam musuh kita. Itu menandakan hati kita bukan hati daie.

Fikir-fikirkanlah…wallahualam…  


No comments:

Post a Comment